Thank's for visit, hope this blog can be usefully and don't forget comment us

Selasa, 08 November 2011

Sistem Sirkulasi Aves

Hubungan Antara Respirasi dan Sirkulasi Aves
RESPIRATION:
Anatomi Aves (Avian) dari sistem pernafasan sangat kompleks dibandingkan dengan mamalia. Berhubung dgn binatang menyusui yang avian dan sistem pernafasan
terdiri dari paru-paru yang berkembang, terjadi pertukaran gas dan udara exhaled. . Dalam sistem pernafasan burung yang juga berfungsi untuk pertukaran gas, tetapi juga penting dalam menghilangkan panas dari tubuh dan memiliki beberapa fungsi-fungsi non-pernafasan seperti detoxification metabolis dari produk dan vocalization. . Seperti di mamalia, sistem pernafasan atas yang berfungsi untuk menyaring udara untuk memerangkap debu. Unlike mammalian lungs, avian lungs are relatively rigid and do not move much during breathing. Berhubung dgn binatang menyusui tidak seperti paru-paru, paru-paru relatif avian kaku dan tidak banyak bergerak selama bernapas. Berasal dari paru-paru yang tipis-tembok udara sacs yang mengisi sebagian besar rongga tubuh tidak dikuasai oleh jeroan lainnya kebanyakan burung ada sembilan. Beberapa udara sacs menembus bagian dalam tulang dan bahkan di bawah kulit.
I
Sistem Peredaran Darah Burung mempunyai jantung yang lebih besar dan kuat jika dibandingkan dengan mamalia. Cuba anda bayangkan jantung yang mengepam darah ke dalam otot semasa mengelilngi badan untuk membekalkan oksigen! Oleh itu, jantung yang kuat diperlukan untuk meningkatkan kadar pembekalan oksigen ke sel-sel badan oleh darah. Birds have very efficient, 'high performance' hearts.
Burung yang sangat efisien, 'performa tinggi' hati. The heart of a bird is similar to that of a mammal. Jantung burung mirip dengan yang mamalia. Blood returning from the head and body to the heart is pumped to the lungs. Kembali darah dari kepala dan tubuh ke jantung adalah dipompa ke paru-paru. In the lungs it picks up a new supply of oxygen. Di paru-paru picks it up baru pasokan oksigen. Blood returning from the lungs, is pumped throughout the body. Darah kembali dari paru-paru, yang dipompa ke seluruh tubuh. The blood carries food and oxygen to all parts of the body and removes waste products including carbon dioxide. Darah membawa makanan dan oksigen ke seluruh bagian tubuh dan menghapus produk termasuk limbah karbon dioksida.
Sistem peredaran darah, jantung, darah kapal, sistem kurus, dll, memiliki tujuan yang sama dan fungsi yang tidak di-transportasi lainnya vertebrates pangan, gas, hormon, dan produk-produk limbah. Only in birds and mammals is the heart four-chambered. Hanya pada burung dan mamalia merupakan jantung empat chambered. The heart of birds is relatively larger and more powerful than that of reptiles and mammals of similar size; perhaps 50-100% larger. Jantung burung yang relatif lebih besar dan lebih kuat daripada yang reptil dan mamalia yang mirip ukuran; mungkin 50-100% lebih besar. The heart of small birds is also proportionately larger than that of larger bi rds and is related to their respiratory rate. Jantung kecil burung juga proporsional lebih besar daripada yang lebih besar dari RDS dan bi berkaitan dengan mereka menilai pernafasan. The measurement of heart rates vary because birds are so excitable when restrained. Pengukuran harga bervariasi karena jantung burung sehingga mudah meluap perasaannya ketika terkendali. Tarif jantung biru jay 165 Turki 270 robin 550 kenari 400-800 blue-winged teal 1000 Hummingbird 1200 juga tekanan darah tinggi dibandingkan pada burung lainnya vertebrates: punai 135/105 mmHg ayam 180/160 mulan 180/130 kenari 220/154 Turki 235/141 . truktur sistem peredaran darah burung pada dasarnya seperti yang vertebrates meskipun ada beberapa modifikasi. Misalnya, dua veins pembuluh darah di leher kepala yang terhubung lintas yang parah sehingga lilitan kepala tidak memotong darah drainase. biasanya, burung 'dan arteries veins yang mengatur agar arteries veins dan berbaring di samping satu sama lain. T Dalam ramah lingkungan, berkenaan dgn urat darah halus yang kembali dari appendages adalah dangkal sehingga panas yang hilang.
ProsesFLIGHT: Many of the physiologic adaptations of the respiratory and circulatory systems are related to the energetic needs for flight.
Banyak faali adaptasi dari sistem pernafasan dan peredaran darah yang berkaitan dengan kebutuhan untuk penerbangan energik. . Hati menilai burung kecil dari dua kali lipat dari harga saat istirahat dan terbang masuk ke dalam 3x atau 4x lebih besar burung. Untuk jarak jauh migran, di mana energi pertimbangan sangat penting, burung biasanya kehilangan 25% dari berat badan mereka dan bahkan hingga 50%, yang nampaknya merupakan fisiologis maksimum. Hummingbirds terbang diatas Teluk Meksiko (800km) dan Golden Plovers terbang 3900km dari Aleutian ke Hawai non-stop. Secara umum, semakin besar pula burung, maka mereka dapat terbang jauh, baik non-stop atau migrasi yang panjang. The longest non-stop flights observed (Homing pigeon 1080km or 600 miles; Ayang mungkin dilakukan dengan angin.
Faktor-faktor yang membantu penerbangan burung adalah seperti 1) Peranan daya, 2)Badan yang ringan, 3) Bantuan otot, 4) Sistem pernafasan burung, 5) Sistem peredaran darah & 6) Pemakanan burung. Daya-daya yang Menghasilkan Penerbangan Terdapat 4 daya (tujah ke hadapan, daya seretan, daya angkat dan berat) yang yang berfungsi bersama-sama untuk membolehkan burung terbang. Burung akan terbang mendatar sekiranya 4 daya ini seimbang.
Daya tarikan graviti boleh dianggap sebagai tujah ke hadapan. Cuba gambarkan sesebuah basikal yang menuruni cerun bukit yang dengan kelajuan yang semakin meningkat. Kes ini sama dengan penerbangan burung yang memperoleh tujah ke hadapan melalui pengibasan sayap dalam bentuk bulatan semasa terbang di langit.
Daya seretan searah dengan aliran udara. Apabila burung terbang, terdapat udara dari hadapan yang seolah-olah menolaknya ke belakang. Daya ini ialah daya seretan.Burung yang sedang terbang mengurangkan daya seretan ini dengan sayap dan badan yang berbentuk aerofoil serta sudut yang dibuat oleh sayap semasa terbang. Untuk mengurangkan laju, burung akan menambahkan luas permukaan ekornya dan menurunkan kakinya.
Daya angkat terhasil apabila pergerakan ke hadapan seekor burung mengatasi beratnya. Burung menghasilkan daya angkat dengan pergerakan ke hadapan ini. Sayap burung berbentuk aerofoil. Aliran udara di sebelah atas sayap burung lebih laju berbanding dengan aliran udara di sebelah bawah. Ini menyebabkan tekanan udara di sebelah bawah lebih tinggi daripada tekanan di sebelah atas. Perbezaan tekanan ini menghasilkan satu daya angkat yang membolehkan burung terbang di langit.
Badan Burung yang Ringan. Burung juga mempunyai ciri-ciri yang menjadikan badannya ringan. Ciri-ciri ini termasuk tulang yang berongga, kepala yang kecil, serta rahang dan paruh yang ringan (untuk menggantikan gigi yang berat). Badan burung dilitupi bulu pelepah yang kalis air supaya sentiasa kering. Burung juga mempunyai hempedal (organ pencernaan) yang membantu mengekalkan kestabilan semasa terbang. Selain itu, organ pembiakan disesuaikan untuk mengurangkan saiz burung. Biasanya, burung betina mempunyai ovari yang kecil. Semasa hamil, saiz ovari akan menambah lebih daripada 1500 kali. Burung betina yang hamil sekarang akan bergantung kepada pasangannya untuk mendapat makanan.
Otot-otot yang Membantu Penerbangan
Bongkah otot yang besar dan kuat pada dada burung untuk menyokong penerbangannya terdiri daripada pektoralis major dan pektoralis minor. Pengecutan pektoralis major diikuti oleh pengenduran pektoralis minor menggerakkan sayap burung ke bawah. Sebaliknya, pengecutan otot pektoralis minor dan pengenduran otot pektoralis major menaikkan sayap ke atas. Tindakan otot secara antagonis ini menaik dan menurunkan sayap burung semasa terbang.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls